روابط عمومی راه آهن زاگرس از تطویل خطوط ایستگاه تنگ 5 در
این اداره کل خبر داد.
حسن زیودار مدیر کل راه آهن زاگرس در این خصوص افزود :
ایستگاه تنگ5 بعنوان یک ایستگاه مرزی بین ادارات کل راه آهن زاگرس و لرستان می باشد که بدلیل کوتاه بودن طول خطوط داخلی دارای محدودیت هایی از قبیل : 1- عدم امکان
تلاقی و سبقت قطارها به ویژه قطارهای متراژی2- توقف بیش از حد قطارهای باری در ایستگاه های
مازو و تنگ7 که موجب توقف قطارهای مسافری گردیده است 3- ایجاد محدودیت در تصمیم
گیری های کنترل سیروحرکت در قبول و اعزام قطارها
وی ادامه داد : از این رو با برگزاری جلسات مختلف با
حضور معاون فنی و زیربنایی ، کارشناس
مسئول مهندسی نظارت فنی و زیر بنایی، گروه نظارت بر خط و ساز های فنی ، گروه نظارت
بر ارتباطات و علائم الکتریکی ، اداره سیروحرکت و امورنگهداری خط و ابنیه فنی نسبت
به امکان سنجی تطویل خطوط و جابجایی سوزن ها ، اعزام اکیپ نقشه برداری به محل و
ارائه طرح جدید اقدام شد .
وی افزود : پس از تصویب طرح جدید ، علیرغم محدودیت های ستاد
و سایر ادارات کل ، پیگیری های جدی جهت تامین دو دستگاه سوزن با تراورس بتونی ،
ریل UIC60 ، تراورس بتونی
B70 ، بالاست و ...
انجام شد .
وی فعالیت های انجام شده در پروژه تطویل خطوط
ایستگاه تنگ5 را به شرح ذیل اعلام داشت : 1- نقشه
برداری 2- عملیات زیرسازی 3- تهیه و مونتاژ 1100 مترکوپلاژ
بتونی در ایستگاه اندیمشک و ارسال به ایستگاه تنگ پنج 4- نصب کوپلاژ و تطویل خطوط( 1 و 2 ) 5- جوشکاری خطوط با ماشین
جوش الکتریک 6- تهیه یک ست
باکس بتونی 20/5*20/5 توسط مجری طرح سد
بختیاری ( بدلیل استفاده عوامل آن شرکت از مسیر زیرگذر ) و نصب توسط اداره کل راه
آهن زاگرس، 7- مونتاژ و نصب دو
دستگاه سوزن بتونی در سمت جنوب ایستگاه 8- تامین روشنایی خطوط تطویل شده ی ایستگاه 9- کابل
کشی و جابجایی چراغ های علائم به طول 2200 متر و
نصب ماشین سوزن های جدید 10 - برچیدن سوزن های
قدیمی ،اجرای دیوار حفاظتی بطول 50 متر وعملیات جرثقیل ریلی می باشد .
وی همچنین مزایای اجرای این پروژه را این
چنین بیان کرد :
} 1- امکان تلاقی و سبقت قطارها بویژه قطارهای متراژی در
ایستگاههای تنگ5
} 2- افزایش قابل توجه در حمل تناژ بار بدلیل امکان اعزام
قطارهای متراژی شمالی و جنوبی بطور همزمان
} 3- کاهش توقفات اضافی در ایستگاههای مازو و تنگ7 و جلوگیری از
توقف قطارهای مسافری
} 4- امکان حمل قطارهای تناژی از گار قم تا ایستگاه تنگ5 و اعزام
دیزل امداد جهت حمل مستقیم بار تا اندیمشک
} 5- افزایش ظرفیت خط به علت کاهش فضای خالی در بلاکهای بحرانی
} 6- رفع گلوگاههای گرافیکی محور جنوب (حدفاصل دورود تا
اندیمشک)
} 7- ایجاد زمان کافی جهت مبادله قطارهای باری و تعویض مامورین
با ساعت کار بالا
} 8- مرتفع شدن مشکل قبول قطارها از طرف کنترل سیروحرکت زاگرس و
لرستان
} 9- جلوگیری از هدر رفت زمان
نامتعارف سیر بلاک ها در محور اندیمشک – دورود
} 10- استفاده بهینه از نیروی کشش ،
ظرفیت خطوط و جلوگیری از خستگی مامورین
} 11- آزادی عمل و افزایش قدرت تصمیم
گیری کنترل های راه آهن زاگرس و لرستان
} 12- کاهش تاخیر و توقفات اضافی
قطارهای مسافری در محور اندیمشک - دورود
وی در ادامه افزود
: لازم به ذکر است که در نهایت طول خطوط ایستگاه به ترتیب ذیل تطویل گردید:
} خط 1 : از 318 متر به 670 متر
} خط 2 : از 320 متر به 677 متر
} خط 3 : از 420 متر به
802 متر
} وی همچنین بیان کرد : پروژه بزرگ تطویل
خطوط ایستگاه تنگ5 با استفاده از امکانات و تجهیزات داخلی اداره کل راه آهن زاگرس
انجام شده است و هیچگونه اعتباری از ستاد اخذ نشده است که همین امر علاوه بر
مزایای اشاره شده در بخش سیروحرکت و کاهش توقف قطارها ، موجب صرفه جویی حدود 20
میلیارد ریالی گردیده است .
|