۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر
رویدادهای ویژه
تطویل خطوط ایستگاه تنگ 5
تطویل خطوط ایستگاه تنگ 5 روابط عمومی راه آهن زاگرس از تطویل خطوط ایستگاه تنگ 5 در این اداره کل خبر داد.

روابط عمومی راه آهن زاگرس از تطویل خطوط ایستگاه تنگ 5 در این اداره کل خبر داد.

حسن زیودار مدیر کل راه آهن زاگرس در این خصوص افزود : ایستگاه تنگ5 بعنوان یک ایستگاه مرزی بین ادارات کل  راه آهن زاگرس و لرستان می باشد که بدلیل کوتاه بودن طول خطوط داخلی دارای محدودیت هایی از قبیل : 1- عدم امکان تلاقی و سبقت قطارها به ویژه قطارهای متراژی2-  توقف بیش از حد قطارهای باری در ایستگاه های مازو و تنگ7 که موجب توقف قطارهای مسافری گردیده است 3- ایجاد محدودیت در تصمیم گیری های کنترل سیروحرکت در قبول و اعزام قطارها

وی ادامه داد : از این رو با برگزاری جلسات مختلف با حضور معاون فنی و زیربنایی ، کارشناس مسئول مهندسی نظارت فنی و زیر بنایی، گروه نظارت بر خط و ساز های فنی ، گروه نظارت بر ارتباطات و علائم الکتریکی ، اداره سیروحرکت و امورنگهداری خط و ابنیه فنی نسبت به امکان سنجی تطویل خطوط و جابجایی سوزن ها ، اعزام اکیپ نقشه برداری به محل و ارائه طرح جدید اقدام شد .

وی افزود : پس از تصویب طرح جدید ، علیرغم محدودیت های ستاد و سایر ادارات کل ، پیگیری های جدی جهت تامین دو دستگاه سوزن با تراورس بتونی ، ریل UIC60 ، تراورس بتونی B70 ، بالاست و ... انجام شد .

وی فعالیت های انجام شده در پروژه تطویل خطوط ایستگاه تنگ5 را به شرح ذیل اعلام داشت : 1- نقشه برداری 2- عملیات زیرسازی 3- تهیه و مونتاژ 1100 مترکوپلاژ بتونی در ایستگاه اندیمشک و ارسال به ایستگاه تنگ پنج 4- نصب کوپلاژ و تطویل خطوط( 1 و 2 ) 5- جوشکاری خطوط با ماشین جوش الکتریک 6- تهیه یک ست باکس بتونی 20/5*20/5 توسط مجری طرح سد بختیاری ( بدلیل استفاده عوامل آن شرکت از مسیر زیرگذر ) و نصب توسط اداره کل راه آهن زاگرس، 7- مونتاژ و نصب دو دستگاه سوزن بتونی در سمت جنوب ایستگاه 8- تامین روشنایی خطوط تطویل شده ی ایستگاه 9- کابل کشی و جابجایی چراغ های علائم به طول 2200 متر و نصب ماشین سوزن های جدید 10 - برچیدن سوزن های قدیمی ،اجرای دیوار حفاظتی بطول 50 متر وعملیات جرثقیل ریلی می باشد .

 وی همچنین مزایای اجرای این پروژه را این چنین بیان کرد :

}       1- امکان تلاقی و سبقت قطارها بویژه قطارهای متراژی در ایستگاههای تنگ5

}       2- افزایش قابل توجه در حمل تناژ بار بدلیل امکان اعزام قطارهای متراژی شمالی و جنوبی بطور همزمان

}       3- کاهش توقفات اضافی در ایستگاه‌های مازو و تنگ7 و جلوگیری از توقف قطارهای مسافری

}       4- امکان حمل قطارهای تناژی از گار قم تا ایستگاه تنگ5 و اعزام دیزل امداد جهت حمل مستقیم بار تا اندیمشک

}       5- افزایش ظرفیت خط به علت کاهش فضای خالی در بلاکهای بحرانی

}       6- رفع گلوگاه‌های گرافیکی محور جنوب (حدفاصل دورود تا اندیمشک)

}       7- ایجاد زمان کافی جهت مبادله قطارهای باری و تعویض مامورین با ساعت کار بالا

}       8- مرتفع شدن مشکل قبول قطارها از طرف کنترل سیروحرکت زاگرس و لرستان

}       9- جلوگیری از هدر رفت زمان نامتعارف سیر بلاک ها در محور اندیمشک دورود

}       10- استفاده بهینه از نیروی کشش ، ظرفیت خطوط و جلوگیری از خستگی مامورین

}       11- آزادی عمل و افزایش قدرت تصمیم گیری کنترل های راه آهن زاگرس و لرستان

}       12- کاهش تاخیر و توقفات اضافی قطارهای مسافری در محور اندیمشک - دورود

 

وی در ادامه افزود : لازم به ذکر است که در نهایت طول خطوط ایستگاه به ترتیب ذیل تطویل گردید:

}       خط 1 : از 318 متر به 670 متر

}       خط 2 : از 320 متر به 677 متر

}       خط  3 : از 420 متر به 802 متر

}       وی همچنین بیان کرد : پروژه بزرگ تطویل خطوط ایستگاه تنگ5 با استفاده از امکانات و تجهیزات داخلی اداره کل راه آهن زاگرس انجام شده است و هیچگونه اعتباری از ستاد اخذ نشده است که همین امر علاوه بر مزایای اشاره شده در بخش سیروحرکت و کاهش توقف قطارها ، موجب صرفه جویی حدود 20 میلیارد ریالی گردیده است .

 

 

1399/03/11 تاریخ بروزرسانی :
85 تعداد بازدید :
کليه حقوق محتواي اين سايت متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
Powered by DorsaPortal